یکشنبه , ۳۰ مهر ۱۳۹۶

تفاوت میان تجربه کاربری و رابط کاربری به زبان ساده

تفاوت میان تجربه کاربری و رابط کاربری به زبان ساده

نویسنده: Achilles Manolopoulos، مدیر دپارتمان بازاریابی دیجیتال بانک تجاری دوبی “CBD”

 

افرادی  که سروکارشان با وب است، می‌توانند تفاوت میان تجربه کاربری و رابط کاربری را بیان کنند اما بهترین توضیحی که تفاوت آن‌ها را بیان کند مثالی ساده است. تفاوت بین تجربه کاربری و رابط کاربری را می‌توان به تفاوت میان بو و طعم غذا با وسایلی که برای خوردن غذا از آن استفاده می‌کنید، تشبیه نمود. تجربه کاربری همان عطر و طعم هنگام غذا خوردن و احساس سیری بعد از آن است درحالی‌که رابط کاربری همان کارد و چنگالی است که برای خوردن غذا از آن استفاده می‌کنید.

بعد از این تعریف ساده، باید بگویم حقیقت تفاوت بین این دو، کمی هم پیچیده‌تر از این‌ها است، پس با من همراه باشید. یک کارد و چنگال کثیف می‌تواند اثر منفی بر روی تجربه شما از غذایی که می‌خورید داشته باشد، هرچند که آن غذا بسیار خوب آماده شده باشد. ممکن است با لقمه اولی که می‌خورید غذا خوشمزه به نظر برسد اما صداهای عجیب شکمتان بعد از صرف غذا چیز دیگری بگوید. این بدین معنا است که تجربه کاربری و رابط کاربری تنیده در یکدیگر هستند و درعین‌حال که آن‌ها دو موجودیت جدا از هم هستند، هریک برای اینکه بتوانند بهترین کارآیی را داشته باشد، به دیگری وابسته است.

تشبیه تجربه کاربری به معماری و رابط کاربری به بنایی، می‌تواند مثال خوب دیگری باشد. مسلماً بدون وجود هیچ طرحی هم می‌توان چیزی ساخت اما اگر شما از قبل بدانید که چه می‌خواهید و چطور می‌خواهید آن را انجام دهید، به نتیجه بهتری دست خواهید یافت. همین مثال را هم می‌توان برای فرآیند ساخت‌وساز زد. ممکن است که شما بهترین معمار دنیا را هم در اختیار داشته باشید، اما اگر سازندگان از مواد اولیه نامناسب استفاده کنند و یا از گوشه و کنار کار بزنند، نتیجه کار، یک سازه بی‌کیفیت خواهد بود.

تجربه کاربری بر احساس کاربران و ارتباط آن‌ها با سایت شما تأثیر می‌گذارد

تجربه کاربری فاکتورهای زیادی را شامل می‌شود و اغلب به این می‌رسد که «چه حسی به کاربر می‌دهد؟». این ممکن است کمی مبهم به نظر برسد چراکه ما اغلب به تأثیر اِلِمان‌های کوچکِ موجود بر روی یک وب‌سایت بر روی عواطف‌مان بی‌توجه هستیم. مسلماً چیزهای بزرگ‌تر مانند طرح کلی یک صفحه یا سهولت دسترسی در منوی وب‌سایت، توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند. معمولاً چیزهای بزرگ راحت‌تر به چشم توسعه‌دهندگان می‌آیند، اما چیزهای کوچک هستند که تجربه یک کاربر را بهبود می‌بخشند.

چیزهای کوچک می‌تواند همان دکمه‌های روی صفحه‌ نمایش باشد که با کلیک بر روی آن‌ها وارد صفحه دیگری می‌شوید. این دکمه‌ها به نظر بی‌اهمیت می‌آیند اما به‌طورقطع احساس بسیار خوبی در کاربر ایجاد می‌کنند؛ اما اینکه این دکمه‌ها چه شکلی باشند و کاربر را به کجا می‌برند، جزء کارهای رابط کاربری است. اعضای گروه توسعه وب که متخصص در زمینه تجربه کاربری هستند، بر روی نیازها و خواسته‌های کاربر با توجه به محصولی که با آن روبرو است تمرکز دارند. یقیناً توسعه‌دهندگان باید این کار را با محدودیت‌های محصول‌شان، بودجه‌ای که در اختیار دارند و با اهداف محصول متعادل کنند.

تجربه کاربر مؤثر

رابط کاربری (UI) همچنین به‌عنوان رابط کاربری گرافیکی (GUI) نیز شناخته شده است. تعامل و طرح بصری محصول، رابط کاربری را می‌سازد و رابط‌‌های کاربری خوب از طریق تحقیقات و داده‌های گردآوری شده از فرآیندهای تجربه کاربری بهره می‌برند. تیم رابط کاربری از فاکتورهای دیگری مانند برندینگ شرکت و اصول و قواعد طرح‌های سازمانی نیز بهره می‌برد.

در نهایت، رابط کاربری به بهبود کلیت تجربه کاربری کمک می‌کند، اما یقیناً باید این کار را با تسهیل دیگر فاکتورهای که در فرایند تجربه کاربری حضور ندارند انجام دهند.

ایجاد یک تجربه کاربری خوب از درست کردن یک وعده غذایی خوشمزه سخت‌تر است و رابط کاربری چیزی فراتر از کاربرد کارد و چنگال است؛ اما همچنان تفاوت زیادی بین آن‌هاست. رابط کاربری می‌تواند به ساختن یک تجربه کاربری خوب کمک کند.

Print Friendly