پنج شنبه , ۲۳ آذر ۱۳۹۶

گفت و گوی اختصاصی راه پرداخت با پروفسور کارستن بارچ درباره بانک ۲.۰

گفت و گوی اختصاصی راه پرداخت با  پروفسور کارستن بارچ درباره بانک ۲.۰ 

(پروفسور کارستن بارچ: قائم مقام مدرسه اقتصاد مونیخ “HDBW” و از سخنرانان سمینار تخصصی تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت)

بانکداری در ایران فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است. چه آن زمان که بانکداری ایران دست انگلیسی‌ها بود و چه آن زمان که بانک‌های ایرانی ربوی فعالیت می‌کردند و چه اکنون که بانکداری بدون ربا داریم، از سامانه‌‌های گوناگونی برای بانکداری استفاده شده است. زمانی بانکداری بر روی دفتر و کاغذ بود، اما اکنون سیستم‌های فوق پیشرفته این کار را انجام می‌دهند. چند سالی است که در دنیا حرف‌های جدیدی زده می‌شود. در این صحبت‌ها کلید واژه‌ای که مدام تکرار می‌شود، “بانک ۲.۰ ” است.

در زمینه بانک ۲.۰،  کتابی  مانند کتاب آقای برت کینگ قابل توجه است. هر چند که او کتاب دیگری تحت عنوان بانک ۳.۰ نیز نوشته است.

راه پرداخت نیز مرزهای فناوری را هدف قرار داده و به مرور مطالب بیشتری در این مورد منتشر خواهد نمود.

پروفسور کارستن بارچ، قائم مقام مدرسه اقتصاد مونیخ “HDBW، در این مصاحبه  به بسیاری از ملزومات و فواید بانک۲.۰ اشاره نموده است. گفت و گوی راه پرداخت با آقای بارچ طولانی است. بخش کوتاهی از گفت و گو را انتخاب و تقدیم شما می‌کنیم.

 

 جناب آقای پروفسور بارچ برای مخاطبان بگویید، بانک ۲.۰ یعنی چه و به نظر شما چرا بانک‌ها باید به این دنیای جدید بانکداری مهاجرت کنند؟ 

وقتی که به دنیای بانکداری نگاه می‌کنیم، با چالش‌های زیادی مواجه می‌شویم، دنیایی که عدم اعتماد مشتریان در آن وجود دارد. در عصر حاضر رسانه‌ها زیاد شده‌ و مشتریان فرصت‌های رسانه‌ای و تکنولوژی‌های جدید فناوری اطلاعات را به خوبی و حتی بهتر از بانک‌ها و شرکت‌ها درک می‌کنند. با توجه به این، مشتریان انتظار دارند که به سادگی از بانکداری الکترونیکی به عنوان یک سیستم تراکنش محور استفاده کنند. انتظار مشتریان، ارائه خدمات بانکی به صورت شخصی و متناسب با نیازهای آن‌ها است.

این دست از خواسته‌ها برای بانک‌ها مشکل‌زا است. بانک‌ها از طرفی تعامل شخصی با مشتریان ندارند و از طرف دیگر باید خدمات شخصی متناسب با هر مشتری ارائه کنند. راه‌حل، استفاده از داده‌های مشتریانی است که بانک ها در اختیار دارند. بدیهی است که بخشی از فعالیت‌های هر شخص نشأت گرفته از رفتارهای مالی او می‌باشد. بنابراین بانک‌ها باید تصور درستی از رفتار مشتری داشته باشند و تشخیص دهند که مردم چگونه زندگی می‌کنند.

یک بانک می‌تواند در روز ۳ میلیون تراکنش را ثبت کند. این حقیقت می‌تواند به بانک‌ها در تحلیل داده‌های کلان( Big Data ) بسیار کمک کند، و بر اساس آن سرویس متناسب با مشتری را استنتاج کنند. در واقع فرآیند استفاده از داده‌های کلان و تحلیل داده‌های پیچیده، پایه بانکداری الکترونیک ۲.۰ است که سرویس‌های شخصی‌سازی شده را به هر مشتری ارائه می‌کند.

نکته مهم این است که انجام این کار مستلزم استفاده از تکنولوژی به روز فناوری اطلاعات است، که در حال حاضر این تکنولوژی وجود دارد. بنابراین ارائه سرویس‌های سفارشی برای هر مشتری بسیار ضروری است. به نظر من گذار بانک‌‌ها از بانک ۱.۰ به بانک ۲.۰ اجتناب ناپذیر است. حقیقت این است که اگر بانک‌ها، بانکداری الکترونیک ۲.۰ را در دستور کار قرار ندهند خللی در مدل کار آن‌ها به وجود نمی‌آید؛ اما بانکی که از بانکداری الکترونیک ۱.۰ بهره می‌برد، مانند این است که با دوچرخه در مسیر حرکت می‌کند و بانکی که از بانکداری الکترونیک ۲.۰ بهره می‌برد، مسیر را با ماشین طی می‌کند.

Print Friendly