چهارشنبه , ۲۸ شهریور ۱۳۹۷

گزارشی از روز اول سمینار تخصصی “تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت”

گزارشی از روز اول سمینار تخصصی “تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت”

سمینار تخصصی دو روزه «تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت»، با همت دبیرخانه دائمی ایکوبیگ و با حمایت بانک‌های انصار، ملت، آینده و شرکت‌های خدمات انفورماتیک، جی‌اس‌اس، توسن تکنو، داده‌پردازی ایران و آتیه‌داده‌پرداز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۲۸ و ۲۹ مرداد ماه، در مرکز مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد. این سمینار با برگزاری موفقیت‌آمیز خود توانست؛ نمونه‌ای موفق از دانش، تفکر استراتژیک و نگاه بلندمدت و نوآورانه مدیران ارشد، متخصصان و کارشناسان نظام بانکی و حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به نمایش بگذارد.

سخنرانی‌های روز اول:

روز اول این سمینار با سخنرانی مهندس عبدالرضا شریفی‌حسینی، دبیر علمی سمینار، رسماً افتتاح شد. ایشان درباره موضوعاتی نظیر: روند موبایلی شدن، تجربه کاربری در دریافت خدمت و اهمیت نخستین تجربه‌ای که مشتری در دریافت خدمت چه از طریق یک نرم‌افزار و چه از طریق یک شعبه بانکی خواهد داشت، توجه به سبک زندگی و همچنین بازی‌گونه کردن خدمات صحبت نمود. از نظر او موفقیت بانک‌ها بستگی زیادی به شناخت نسل جدید مشتریان‌شان و توجه به نیازها و شناخت مدل کسب‌وکارشان دارد و این موضوع را تغییر پارادایمی می‌داند که اگر بانک‌ها به آن توجه نکنند، از چرخه کسب‌وکار عقب خواهند ماند.

بعد از دبیر علمی و در بخش اول سمینار، پروفسو کارستن بارچ، قائم مقام مدرسه اقتصاد مونیخ “HDBW”، به‌عنوان اولین سخنران، صحبت‌هایش را با پرداختن به موضوع «بانکداری الکترونیکی: نگاهی به خدمات بانکی با رویکردی انسانی» آغاز نمود. او گفت:«دیجیتالی شدن، یک عامل بسیار مهم در صنعت بانکداری است که باید برای تأمین نیاز مشتریان استفاده شود و ما نباید نقش انسان را در این حوزه نادیده بگیریم.» او در ادامه، به این موضوع اشاره داشت که روش کار با بانک نسبت به گذشته بسیار تغییر یافته و بانکی موفق خواهد بود که خود را با چالش‌های ایجاد شده وفق دهد و نیاز مشتریانش را بهتر درک کند؛ او برای این کار، استفاده از شبکه‌های نظرسنجی برای آگاهی از میزان خرسندی مشتریان را پیشنهاد داد.

الکساندر راوزر، مؤسس و مدیرعامل شرکت “Prototype interactive UAE”، به عنوان دومین سخنران، سمینار را با بررسی موضوع «بانکداری دیجیتال بدون شعبه و چند مجرایی برای یک تجربه کاربری بی‌نقص» ادامه داد. او هم تأکید بسیاری بر ارتباط میان مشتریان و بانک داشت و این‌که مشکلات مشتریان باید درک و هرچه زودتر رفع شود. به گفته راوزر این کار را می‌توان از طریق طبقه‌بندی داده مشتریان به‌راحتی انجام داد. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «موبایل نقش زیادی در ایجاد این روابط دارد و از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی می‌توان نیاز مشتریان را رفع کرد.» نکته اصلی حرف‌های راوزر این بود که آنچه باید برای مشتری انجام شود، خلق نوآوری است مانند: ارائه مشاوره‌ و خدمات سفارشی‌سازی شده به مشتریان در زمینه‌های مختلف برای ایجاد احساس رضایت و راحتی بیشتر مشتریان.

بخش دوم از روز اول سمینار با سخنرانی دکتر رسول سرائیان، عضو هیئت‌مدیره همراه اول، شروع شد. موضوع سخنرانی او «موبایل، تغییردهنده پارادایم جهانی» بود. ایشان در صحبت‌هایش به بررسی تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات در پنج سال گذشته یا همان ( Disruption) پرداخت که چگونه در ابتدا نقش پشتیبان را داشته و بعداً به عامل پیشرو و موفقیت در کسب‌وکار بدل شده است. دکتر سرائیان در صحبت‌هایش تأکید زیادی بر این موضوع داشت که پارادایم در حال تغییر است و تغییری در سبک زندگی و فرهنگ مردم به وجود آمده است که تلفن همراه عامل اصلی آن است به‌طوری‌که تلفن همراه کنترل‌کننده زندگی و کسب‌وکار مردم شده است و درنهایت ” Internet of thing “و ” Internet of everything” را افق جدید صنعت ارتباطات دانست که ارزش بازار آن معادل ۱۱ تریلیون دلار است. در حوزه بانکداری هم سخنانش حول محور تغییر رفتار مشتری بود و بیان نمود: «بانک باید نسل جدیدی را که قرار است خلق ثروت کند، بشناسد ت بتواند سرمایه‌گذاری خودش را پیدا کرده و این نسل همان نسل وای است.»

سخنرانی بعدی با موضوع «آخرین تحولات بانک‌ها و نقشه راه آن‌ها تا سال ۲۰۲۰، وب ۳.۰، کلان داده‌ها و اینترنت اشیا»، مربوط به امیررضا فرهادی، متخصص “UI/UX” و طراح پروژه‌های دیجیتال بانک “CBD”، بود. سخنرانی ۴۵ دقیقه‌ای او با این بحث شروع شد که بانک باید برای درک ارتباطات مشتریان به رسانه‌های اجتماعی توجه کند. فرهادی در ابتدای صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که توانمند کردن مشتریان دیجیتال برای وفاداری بیشتر، مهم است و بانک‌ها باید رفتارهای مشتریان خود را شناسایی کنند و برای سازگاری با تغییر رفتار مشتریان، کانال‌های متفاوت ارائه دهند.

بعد از فرهادی، پروفسورکارستن بارچ درباره موضوع «مدل‌های بانکداری مشتری محور، چگونه مشتریان از حرکت بانک‌ها به سمت وب ۳.۰ و اینترنت بانک ۲ سود خواهند برد؟» صبحت کرد. او به موضوعاتی نظیر: «درک نیاز مشتری، خلق محصولات بر اساس این نیازها و ایجاد رضایت»، «اهمیت مشتری در صنعت بانکداری جدید» و «راه‌حل‌های جدید بانک‌ها برای حفظ مشتری» اشاره کرد. بارچ اعتقاد داشت که مشتری باید به‌صورت شخصی درباره محصولات جدید توجیه شود. در ادامه نیز اشاره‌ای به بانک‌های آلمان داشت که چگونه توانسته‌اند خود را با نیاز مشتریان‌شان تطبیق دهند.

بخش سوم از روز اول سمینار، با گفت‌وگوی تصویری با آشیل مانولوپولوس، مدیر دپارتمان بازاریابی دیجیتال بانک تجاری دبی”CBD”، شروع شد. موضوع این گفت‌وگو درباره «تجربه پیاده‌سازی راه‌حل‌های نوآورانه بانکی» بود. مانولوپولوس معتقد است؛ تجربیات شخصی‌سازی شده را می‌توان از طریق داده‌های جمع‌آوری شده از مشتریان به‌واسطه کانال‌های مختلف ایجاد کرد و به این نکته تأکید داشت که: «باید درک کنیم که مشتری به دنبال چه محصولی است و این را هم بدانید که نوآوری برای افراد مختلف، معانی مختلفی د‌ارد.» او به مرکز نوآوری در دبی اشاره کرد و هدف ایجاد آن را جایی برای به اشتراک گذاشتن و پیاده‌سازی ایده‌های افراد دانست.

آخرین سخنرانی روز اول سمینار هم از زبان الکساندر راوزر درباره«نقش تجربه کاربری در بانکداری دیجیتال و دستورالعمل‌های ایجاد UX ایده‌ال» شنیده شد. راوزر به نحوه استفاده از ” Gamification” برای ایجاد ارزش‌افزوده اشاره کرد و اعتقاد داشت که نوآوری همان ایجاد تغییرات مثبت در خدمات است و همه این‌ها در راستای تجربه هرچه بهتر کاربری که در رضایت خلاصه می‌شود، جای دارند.

روز نخست سمینار با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با حضور پروفسور کارستن بارچ، الکساندر راوزر و امیررضا فرهادی به پایان رسید.

در کنار این رویداد، نمایشگاهی نیز برپا بود که حامیان این رویداد در آن حضور داشتند و در زمان‌های استراحت بین بخش‌های سمینار، مورد توجه و بازدید شرکت‌کنندگان قرار می‌گرفت.

فایل مقالات و سخنرانی‌های مربوط به روز اول رویداد را می‌توانید از طریق تارگاه ایکوبیگ به آدرس www.icobige.ir دانلود نمائید.

 

                                                                                                     دبیرخانه دائمی ایکوبیگ

Print Friendly