سه شنبه , ۲۰ آذر ۱۳۹۷

گزارشی از روز دوم سمینار تخصصی “تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت”

گزارشی از روز دوم سمینار تخصصی “تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت”

پس از پایان روز اول سمینار تخصصی دو روزه «تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت»، دبیرخانه دائمی ایکوبیگ در دومین روز سمینار (پنجشنبه ۲۹ مردادماه)، میزبان مهمانان داخلی و خارجی و صاحب‌نظران این حوزه در مرکز مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی سازمان مدیریت صنعتی بود. به دنبال گزارش روز اول سمینار که در شماره قبلی این نشریه به چاپ رسیده بود، مروری داریم بر آنچه در روز دوم اتفاق افتاد:

بخش اول از برنامه روز دوم با سخنرانی پروفسور کارستن بارچ، قائم مقام مدرسه اقتصاد مونیخ “HDBW”، با موضوع «شعب بانک و بانکداری الکترونیکی: عناصر انسانی برای خلق تجربه متعالی» آغاز شد. پروفسور بارچ در سخنرانی خود از شعب و بانکداری با نام دوقلوهای جدانشدنی یاد کرد و اشاره کرد که در آینده تعداد شعب کاهش خواهد یافت ولی شعب باقی‌مانده و کارمندان نقش‌شان تغییر و اهمیت بیشتری خواهند یافت. طبق گفته‌های او بانک‌ها باید اعتماد و وفاداری مشتریان را افزایش دهند تا بیشتر به سمت بانکداری الکترونیکی حرکت کنند و برای این‌که بانک‌ها از عرصه رقابت عقب نمانند، ارائه محصولات بانکی به‌صورت سفارشی و برخط را پیشنهاد داد. در ادامه ۵ قدم مهم برای پشت سرنهادن یک دوره موفقیت‌آمیز را برشمرد که شامل «تعیین استراتژی»، «ارزیابی عملکرد»، «نقشه راه»، «بهره‌برداری از راه‌حل‌ها» و «بهبود عملکرد» بودند.

الکساندر راوزر، مؤسس و مدیرعامل شرکت “Prototype interactive UAE”، به عنوان دومین سخنران درباره «آینده بانکداری همین‌جاست: خدمات بانکی شخصی‌سازی شده، نوآوری‌های پرداخت، کیف پول هوشمند، ابزارهای پوشیدنی و گجت‌ها» صحبت نمود. راوزر طی سخنانش به ” Lending Club” برای ارائه وام و نیز مدیریت ثروت اشاره کرد. او گفت: «خدمات نوین اولاً باید امنیت مشتریان را تأمین کرده و ثانیاً ساده‌سازی شده باشد که این دو عامل ارتباط مستقیمی با میزان رضایت مشتریان دارد.» او در صحبت‌هایش نیز این نکته را عنوان کرد که همه‌چیز مربوط به کلان‌داده‌ها نیستند، بلکه داده‌های کوچک نیز باید مورد بررسی قرار بگیرند.

دکتر مهران محرمیان، معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک نیز درباره «شبکه‌های هوشمند، آیا بانکداری دیجیتال بدون وجود شبکه‌های هوشمند امکان‌پذیر است» سخنرانی کرد. محرمیان در ابتدای صحبتش این سؤال را مطرح کرد که آیا بانکداری هوشمند بدون زیرساخت هوشمند امکان‌پذیر است؟ و در جواب ثابت نمود که مسلماً خیر.

او در ادامه به بررسی رشد اپلیکیشن‌های موبایلی در ایران پرداخت و گفت: «شبکه‌های آینده حتماً باید بسیار سریع باشند.» ادامه صحبت‌های دکتر محرمیان در خصوص ویژگی‌های شبکه‌های آینده بود و دیگر بایدها را این‌چنین برشمرد: «باید به درد همه اقشار جامعه بخورد، اشیا را به هم وصل کند، در دسترس باشد، سبز باشد و محیط‌زیست را در نظر بگیرد، باید معماری باز داشته باشد و همچنین امن باشد.» محرمیان در صحبت‌هایش اشاره‌ای هم به شبکه هوشمند، بررسی روندهای تکنولوژی از نظر ” Gartner” و همچنین موضوع ابر ابرها نیز داشت. ایشان بعد از این موارد به بررسی وضعیت ایران پرداخت و گفت: « ایجاد شبکه اختصاصی بانکی در کشور لازم است، جایی که بشود در آن حداقل به شبکه‌های هوشمند فکر کرد.» و آخرین جمله‌اش این بود که «باید به بخش خصوصی اعتماد کرد و کار را به دست خودشان سپرد. »

بخش دوم از روز دوم سمینار با سخنرانی دکتر حسین معین‌زاد، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره «بانکداری دیجیتال و ضرورت تغییر شکل مدل‌های کسب‌وکار» شروع شد. او در سخنرانی‌اش دو سؤال را مطرح کرد؛ اول این‌که چه‌چیزی بانکداری دیجیتال را از بانکداری متداول جدا می‌کند؟ و دیگری این‌که چگونه یک بانک برنامه تحول و دیجیتال را پیاده‌سازی می‌کند؟ سپس برای استراتژی دیجیتال، ۴ مؤلفه در نظر گرفت؛ «اتوماسیون»، «ارتباطات»، «نوآوری» و «تصمیم‌گیری» و در ادامه نموداری تحت عنوان تحولات بانک دیجیتال از ۱ تا ۴ ارائه داد که از بانکداری الکترونیک شروع و به اینترنت اشیا می‌رسد. دکتر معین‌زاد به تحول بزرگ در بانکداری اشاره کرد که باید SUPER یعنی: “Ubiquitous” “Simple” “Empowering””Reassuring” “Personal” باشد.

بعد از دکتر معین‌زاد بار دیگر راوزر برای سخنرانی حاضر و موضوع را در دو بخش «بی‌نظمی‌های دیجیتال» و «راه‌های پیشگیری از آن» ارائه کرد. او به این مبحث پرداخت که چرا به استراتژی‌های دیجیتال نیازمندیم و در نبودش دچار ضرر شده و زمان و تعاملاتتان از بین خواهد رفت. راوزر موارد دخیل در استراتژی دیجیتال را برشمرد که شامل بازاریابی، فروش، فناوری اطلاعات، کسب‌وکار و منابع انسانی بودند و دلایل داشتن استراتژی دیجیتال را نیز بررسی کرد.

سخنران بعدی از بخش دوم برنامه، امیررضا فرهادی بود که درباره بانکداری اجتماعی، مطالب خوبی را در اختیار حضار قرار داد. او ابتدا به این نکته اشاره کرد که اگر کسی شبکه اجتماعی بانک را مدیریت می‌کند باید خودش از با این حوزه آشنا باشد و این‌که زمان پاسخگویی در بانک‌های اجتماعی بسیار مهم است. فرهادی در صحبت‌هایش گفت: «داشتن شعبه مجازی در بانکداری اجتماعی باعث می‌شود مشتریان کانال‌های مختلفی برای ارتباط با بانک‌شان داشته باشند.» او در ادامه بیان نمود؛ استفاده از بانکداری دیجیتال موجب می‌شود، بتوانید به‌صورت آنلاین روی برند خود تأکید کنید، همیشه جلوی چشم مشتریان باشید و آن‌ها را طبقه‌بندی کنید. در همین راستا به معرفی تعدادی از بانک‌هایی که در این حوزه فعالیت داشته‌اند مانند:  La caixa bank، Deniz bank، Kotak Jifi  و دیگر موارد پرداخت. بخش انتهایی سخنرانی فرهادی هم مربوط به بانکداری اسلامی و پیشنهادهایی در این زمینه بود.

آخرین سخنرانی بخش دوم سمینار متعلق به پروفسور بارچ بود تحت عنوان «شعب و بانکداری الکترونیکی: فرصت‌ها و چالش‌های آموخته شده از بهترین الگوهای اجرایی» که در آن بیشتر به معرفی بانک ” Hypovereins bank” و روندهایی که این بانک در پیش گرفت اشاره کرد.

بخش دوم سمینار با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ، با حضور پروفسور کارستن بارچ، الکساندر راوزر و امیررضا فرهادی به پایان رسید.

بعد از جلسه پرسش و پاسخ میزگردی تحت عنوان “بررسی فرصت‌های پیشرفت بانکداری الکترونیکی در دوره پساتحریم” برگزار شد که گردانندگان آن آقایان دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو، دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل شرکت فناپ، دکتر فرهاد فائز معاون بازاریابی شرکت خدمات انفورماتیک و مهندس محمد گرکانی‌نژاد رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بودند. در این میزگرد یک‌ساعته دو موضوع «اثر تحریم روی بانکداری الکترونیکی چه بود؟» و «فرصت‌های پیش رو چیست؟» مورد بررسی قرار گرفت.

در مورد اثر تحریم روی صنعت بانکداری، دکتر فائز این مطلب را عنوان کرد که ما در حوزه تکنولوژی چیزی کم نداریم اما مشکل این است که در حوزه کسب‌وکار خیلی با بانکداری بیرون فاصله داریم. در مورد پرداخت الکترونیکی هم دکتر جوانمردی گفت: «معماری ما در حوزه پرداخت خوب است ولی در بخش‌هایی مانند امنیت، مدیریت ریسک و نظام کارمزدها دچار کمبود هستیم.» مهندس گرکانی‌نژاد هم در خصوص تجارت الکترونیکی این نظر را داشت که: «ما باید مدل تجاری خود را بر اساس ” platform as a service”  و ” structure as a service” ایجاد کنیم». وی این موضوع را مطرح کرد که ما زیرساخت تجاری امضای دیجیتال را داریم؛ اما اپلیکیشن‌ها در دسترس نیست و یادآور شد که اگر ما نتوانیم هویت دیجیتال داشته باشیم، در حوزه تجارت الکترونیکی به مشکل خواهیم خورد.

در پایان وقتی از جوانمردی درباره اینکه آیا حضور بانک‌های خارجی در ایران می‌تواند یک فرصت باشد و یا یک تهدید، گفت: «از منظر مشتری مسلماً یک فرصت است، چراکه باعث ایجاد رقابت و در نتیجه افزایش کیفیت می‌شود اما از نظر نظام بانکی نمی‌توان به‌راحتی جواب داد و باید تخصصی‌تر به آن نگاه کنیم. »

در پایان روز دوم نیز مهندس احمد مرآت نیا، مدیر اجرایی ایکوبیگ، به‌عنوان سخن پایانی، جمع‌بندی از این دو روز سمینار برگزار شده به عمل آوردند که متن کامل آن و فایل دیگر سخنرانی‌های روز دوم را می‌توانید از تارگاه ایکوبیگ به آدرس www.icobige.ir دانلود نمائید.

دبیرخانه دائمی ایکوبیگ

 

Print Friendly