چهارشنبه , ۲۸ شهریور ۱۳۹۷
از اتحاد استراتژیک بانک‌ها تا نوآوری‌های صنعت بانکداری – گفت‌وگو با مدیر اجرایی ایکوبیگ

از اتحاد استراتژیک بانک‌ها تا نوآوری‌های صنعت بانکداری – گفت‌وگو با مدیر اجرایی ایکوبیگ

از اتحاد استراتژیک بانک‌ها تا نوآوری‌های صنعت بانکداری
گفت‌وگو با مدیر اجرایی ایکوبیگ

سمینار تخصصی “تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت” توسط دبیرخانه دائمی ایکوبیگ در ۲۸ و ۲۹ مردادماه ۹۴ برگزار شد. آنچه در ادامه آمده است گزیده مصاحبه‌ای با مهندس احمد مرآت نیا، مدیر اجرایی ایکوبیگ، در خصوص برگزاری سمینار مذکور است.

قبل از هر چیز در رابطه با لزوم و دلایل برگزاری سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت برای ما توضیح دهید.

ایکوبیگ یک سابقه چهارساله دارد؛ در یک مقطعی تعدادی از مدیران و اندیشمندان نظام بانکی به این فکر افتادند که نهادی مستقل از کانون بانک‌های خصوصی یا شورای عالی بانک‌ها ایجاد کنند تا بتواند در روند شکل‌گیری دانش فنی، انتقال دانش و بررسی صنعت بانکداری و اقتصاد جهانی نقش تأثیرگذار و تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. ایکوبیگ با چنین مأموریتی کار خودش را از چهار سال پیش آغاز کرد و تاکنون دو کنفرانس در سطح بسیار گسترده برگزار کرده است. در دومین کنفرانس به همراه اساتید مطرح داخلی، چندین چهره مطرح بین‌المللی نیز در جمع سخنرانان اصلی بودند.

تاکنون ایکوبیگ به برگزاری کنفرانس‌های دوسالانه اکتفا کرده است و تمام تلاشش را در این جهت گذاشته تا طی برگزاری کنفرانس بتواند محتوای قابل‌توجهی به مخاطبین منتقل و کنفرانس بی‌عیب و نقصی برگزار کند. ما از حدود ۶ ماه پیش به این فکر افتادیم که در بین این رویدادهای بزرگ، رویدادهای کوچک‌تری هم برگزار کنیم تا ایکوبیگ بتواند در متن فعالیت‌های بانکداری ایران و جهان حضور تأثیرگذارتری داشته باشد و درعین‌حال زمینه‌ای را هم فراهم کند تا بتواند نوآوری‌های صنعت بانکداری که امروزه بسیار حائز اهمیت شده است؛ به مخاطبانش منتقل کند.

ازاینجا بود که بحث برگزاری سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت شکل گرفت و بعدازآن ما به سراغ همکارانی رفتیم تا ما را در این کنفرانس همراهی کنند. مدرسه اقتصاد مونیخ “HDBW” یکی از بهترین گزینه‌ها بود که توانستیم پروفسور کارستن بارچ، قائم‌مقام این مدرسه را با خود همراه کنیم. از طرفی هم تجارب قابل‌توجهی در زمینه تحولات دیجیتال در منطقه حاشیه خلیج‌فارس وجود داشت که توسط شرکت‌های مطرح بین‌المللی در امارات متحده عربی تجارب بسیار نوآورانه‌ای را انجام داده بودند، مانند: شعبه فیس‌بوکی یک بانک و استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی و دیگر موارد. همه این‌ها باعث شد تا ما ترکیبی از آقایان پروفسور بارچ، الکساندر راوزر و امیررضا فرهادی و همچنین اساتیدی که در ایران بحث نوآوری‌های صنعت بانکی و موبایل را دنبال می‌کردند ایجاد کنیم تا در این سمینار ما را همراهی کنند. پس به نظرمان آمد که ما می‌توانیم در این برنامه دوروزه یک تصویر کم‌وبیش قابل قبولی از تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت ارائه بدهیم.

شما به‌عنوان مدیر اجرایی ایکوبیگ کیفیت را چطور دیدید؟

حدود ۲ ماه پیش، روزی که ما می‌خواستیم این موضوع را مطرح کنیم، نگرانی جدی در خصوص استقبال از این رویداد داشتیم و ازآنجایی‌که ایکوبیگ یک نهاد مستقل است به همین دلیل نیازمند حمایت‌های مالی و معنوی بود تا بتواند این سمینار را شکل دهد. اما به‌مرور همه ما در دبیرخانه دائمی ایکوبیگ، از استقبالی که از این کنفرانس شد واقعاً شگفت‌زده شدیم. به‌طوری‌که برای کسانی که می‌خواستند در دقایق آخر در این کنفرانس شرکت کنند، متأسفانه جایی باقی نمانده بود و صلاح هم نبود که در روزهای آخر سالن انتخاب شده را با یک سالن بزرگ‌تر جایگزین کنیم. این برای من یک تجربه کم‌نظیر بود. بانک‌ها و شرکت‌های مطرح صنعت بانکداری نیز از این کنفرانس حمایت کردند و به نظرم سخنرانی‌ها و مطالب ارائه‌شده به‌گونه‌ای بود که افراد دست‌خالی از آن بیرون نرفتند.

درباره برنامه‌های آینده اگر می‌توانید توضیحی دهید.

ما به‌شدت دنبال آن هستیم که بتوانیم این رویدادهای کوچک‌تر را در بین کنفرانس‌های دوسالانه ایکوبیگ دنبال کنیم. به نشست دیگری در رابطه با بانکداری مجازی فکر کردیم و علاقه‌مندیم که آن را برگزار کنیم و امیدواریم نهادها با ما همکاری و همراهی کنند. درباره تجربه ادغام بانک‌ها، در این کنفرانس بسیار شنیدیم که شعب باید کمتر و کمتر شوند و اینکه آیا ادغام بانک‌ها با مؤسسات مالی و اعتباری می‌تواند به بعضی از بی‌قانونی‌ها کمک کنند.

مورد دیگر که در حاشیه این رویداد هم مکرراً اشاره شد؛ مسئله اتحاد استراتژیک بانک‌هاست. فضای رقابت بانک‌ها دیگر در زیرساخت و تجهیزات و نرم‌افزار نیست، بلکه در مشتری محوری، مشتری‌مرکزی و تجربه خاص مشتری از نحوه خدماتی که دریافت می‌کند است و این چیزی نیست که بشود آن را تقلید یا کپی‌برداری کرد؛ بنابراین بانک‌ها می‌توانند با یکدیگر در زمینه ارتقا بیشتر خدمات و محصولات همکاری بسیار نزدیکی داشته باشند، اما در زمینه ارائه خدمات به مشتری هرکس شیوه خاص خودش را داشته باشد. به‌این‌ترتیب شما یک بازی برد-برد-برد مطرح می‌کنید. هم مشتری منتفع می‌شود و هم بانک‌ها هزینه کمتری می‌کند و هم اینکه منابع محدود مملکت صرف دوباره‌کاری نمی‌شود.

فایل ویدئویی این مصاحبه نیز به زودی در همین صفحه بارگذاری خواهد شد.

 

Print Friendly